US state-sponsored ‘news’: ‘I received orders to manipulate news to demonize Syria and Iran’

Ex-CNN reporter: I received orders to manipulate news to demonize Syria and Iran

Amber Lyon on CNN, commenting on the March 2011 repression in Bahrain

Amber Lyon on CNN, commenting on the March 2011 repression in Bahrain

The Syrian Arab News Agency (SANA) reported from Prague on March 30 that ex-CNN on-air correspondent reporter Amber Lyon had revealed that “during her work for the channel she received orders to send false news and exclude some others which the US administration did not favour with the aim to create a public opinion in favour of launching an aggression on Iran and Syria.”

CNN International is the most-watched English-speaking news outlet in the Middle East.

“Lyon was quoted by the Slovak main news website as saying that the mainstream US media outlets intentionally work to create a propaganda against Iran to garner public opinion’s support for a military invasion against it.

“She revealed that the scenario used before launching the war on Iraq is being prepared to be repeated where Iran and Syria are now being subject to constant ‘demonization’.

“The former reporter clarified that the CNN channel manipulates and fabricates news and follows selectiveness when broadcasting news, stressing that the Channel receives money from the U.S. government and other countries’ governments in exchange for news content.”

Amber Lyon was the recipient of three Emmy awards for her journalism and the founder of the investigative news site One of her mottos is “well behaved woman seldom make history.”

On September 4, 2012 with the help of journalist Glenn Greenwald, Lyon exposed that CNN International never aired her documentary, iRevolution, on the Bahrain uprising. In an another article by Greenwald in The Guardian newspaper, Lyon accuses the network of censoring the documentary because the Bahrain regime is a state sponsor of the network. While CNN refers to the Syrian Arab Republic and other governments out of favour with Washington as “regimes,” the article also exposes that the government of Bahrain, as well as other governments throughout the world, are paying CNN for special content casting them in a positive light.

On September 29, 2012, Lyon appeared on the Infowars program. She described her investigation of how the US ally Bahrain was committing human rights abuses, but said that CNN and the US government pressured her to suppress the news. She said that Bahrain paid CNN for positive news coverage. Lyon said that Kazakhstan and Georgia also paid for positive coverage by CNN.

Appearing on RT America on October 2, 2012, she suggested that sensationalism, hype and downright propaganda is being used to push America into a war with Iran. She said that a speech by Iranian President Mahmoud Ahmadinejad at the latest session of the United Nations General Assembly had been ruthlessly cut and the viewers had missed some very important points. On the other hand, a speech by Israeli prime minister Binjamin Netanyahu had been shown in its entirety.

In March 2012, Lyon was laid off from CNN as part of an unrelated move by the network to outsource its investigative documentaries.

(With files from SANA, Wikipedia and Glenn Greenwald in the Guardian)



Filed under Media, Journalism & Disinformation

2 responses to “US state-sponsored ‘news’: ‘I received orders to manipulate news to demonize Syria and Iran’

  1. Pingback: Why didn’t CNN international air its own ‘iRevolution’ documentary? | Tony Seed's Weblog

  2. Cj aka Elderofzyklons Blog

    Reblogged this on ElderofZyklon's Blog!.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s